MENS.

MEDE­WER­KERS
OP NR. 1

Ruim 16 duizend medewerkers op meer dan 11 duizend werklocaties, in heel Nederland. Schoonmaken blijft mensenwerk – ondanks alle technische vooruitgang. Sterker, onze kracht schuilt juist in de combinatie high tech en de menselijke high touch. Samen leiden ze tot een betere performance. Als mensenbedrijf investeren we dan ook intensief in onze collega’s. Zodat ze gezond, vakkundig en flexibel aan de slag kunnen. En met veel plezier natuurlijk. Want alleen dankzij hen waarborgen we de continuïteit van onze dienstverlening. Dag in, dag uit. Daarom wil CSU onderscheidend blijven als dé schoonmaakwerkgever voor duurzame inzetbaarheid.

6ᶱ KEER DE GROOTSTE OPLEIDER

Persoonlijke en professionele groei, ook dat stimuleert CSU intensief. Vakkennis is tenslotte een van onze belangrijkste pijlers. Zo bieden we vakopleidingen als basisinstructies en opleidingen voor het middenkader. Bovendien was CSU voor het zesde jaar op rij de grootste opleider voor de basisvakopleiding Algemene Schoonmaak, die zo’n zevenduizend medewerkers al gevolgd hebben. Dit diploma geeft niet alleen meer zelfvertrouwen, maar ook betere carrièrekansen. En dat brengt iedereen verder. Medewerkers, CSU en natuurlijk onze opdrachtgevers.

FINALE­PLAATS VOOR SI­TA

Trots zijn we op de finaleplaats van Sita Pershad uit Den Haag in de verkiezing ‘Schoonmaker van het Jaar’. Al 40 jaar werkt Sita in de schoonmaakbranche en zorgt ze voor een blinkend schoon resultaat. De jury: “Sita is bescheiden, klaagt zelden en iedereen is met haar begaan. Van objectleider tot aan klant. Die laatste heeft het aantal meldingen zien dalen na de komst van Sita. Ze is bij haar werkzaamheden ook nog eens het zonnetje in huis.”

FRIS IN JE WERK

Binnen CSU zorgen we voor elkaar. Altijd. Maar hoe houden we medewerkers vitaal, fit en vakkundig? Zodat ze enthousiast aan het werk blijven? Dat is de kern van duurzame inzetbaarheid, een vanzelfsprekendheid voor CSU. Daarom introduceerden we in 2017 het programma ‘Fris in je werk’. Een totaalpakket voor medewerkers, gebaseerd op ‘Opleiding & Ontwikkeling’, ‘Loopbaan & Mobiliteit’ en ‘Vitaliteit & Gezondheid’. Een greep uit de initiatieven:

• HelloFysio: online platform voor gratis fysiotherapie voor alle medewerkers
  • Budgetcoaching: ondersteuning bij financiële problemen met hulp van een budgetcoach
  • Korting op sporten
  • Leefstijltrajecten
  • Ondersteuning bij psychische klachten

In 2018 organiseerden we onder andere kantoorfitness en een proeftuin voor dynamisch werken.

CSU’ER JEROEN HEIJMANS
IN DE PRIJZEN

Jeroen Heijmans (HR Manager Strategie & Projecten bij CSU) mag zich Business Improvement Manager 2018 noemen. Hij kreeg de award tijdens het Business Improvement Event van het Nederlandse Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) op 14 juni 2018. Jury én publiek waren unaniem over Jeroens inzet. Volgens hen vormde hij ‘de drijvende kracht achter de transitie van verzuim naar Fris in je werk’ binnen het aandachtsgebied ‘vitaliteit en gezondheid’.

WEL­KOM NIEUWE COL­LE­GA’S

CSU integreerde de schoonmaakactiviteiten voor circa 70 opdrachtgevers van ISS Facility Services. Hierbij traden 2.100 medewerkers en direct leidinggevenden in dienst bij CSU. De overname past bij CSU’s focus op schoonmaak als single-service activiteit en ondersteunt de ambitie voor verdere versterking van de marktpositie in groeisegmenten, zoals de zorg en food. Om alle nieuwe schoonmaakcollega’s snel en efficiënt in dienst te laten komen, organiseerden we ruim 50 plenaire bijeenkomsten en voerden we individuele gesprekken.

AL­LE­MAAL DE VLOER OP

In 2018 organiseerde CSU de vierde editie van de Nationale MeewerkWeek. Directies en managers van allerlei Nederlandse bedrijven verruilden even hun pc’s voor de praktijk. Uiteraard deden we zelf ook mee. Tijdens de CSU MeewerkWeek stroopten ruim vijfhonderd collega’s van kantoor en leiding hun mouwen weer op. Ook vierden we in 2018 CSU’s 50-jarig jubileum. Collega’s gingen uit hun dak tijdens een groots jubileumfeest in de Brabanthallen en kregen een individuele attentie. Daarnaast deelden schoonmakers weer mee in onze winst via de Complimento: een ‘Pluim’ in de vorm van een waardecheque.

5ᶱ KEER TOP EMPLOYER NEDERLAND

Een mensenbedrijf – dit zeggen we niet alleen, we zíjn het ook. Dat beaamt het Top Employers Institute, dat CSU voor de vijfde keer uitriep tot ‘Top Employer Nederland’. We vallen op door goed werkgever­schap, ons personeelsbeleid en tevreden medewerkers. Maar, ook door onze scherpe blik op verbeteringen. Bijvoorbeeld via externe toetsingen van het personeelsbeleid en een zeer grootschalig medewerkers­tevredenheidsonderzoek in 2017. Naar aanleiding van de resultaten deden we extra themametingen. Bijvoorbeeld naar materialen en middelen voor schoonmaak­medewerkers, maar ook naar opleidingen en ontwikkel­mogelijkheden voor stafmede­werkers en leidinggevenden.

SKYHIGH OP SOCAAAL ONDERNEMEN

CSU staat bovenaan – op trede 3 – van de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Hét keurmerk voor koplopers op het gebied van sociaal ondernemen. Vaak is social return-on-investment (SROI) een uitdrukkelijke vraag van opdracht­gevers: de PSO-certificering is overdraagbaar in de keten.

NATIONALI­TEITEN

Wie je ook bent, waar je ook vandaan komt. Bij CSU hoort iedereen erbij. Die maatschappelijke afspiegeling willen we op alle niveaus terugzien. Zo werkten er eind 2018 122 verschillende nationaliteiten bij CSU. Ook stimuleren we de participatie van vrouwen in de Raad van Commissarissen, het bestuur en de management- en middenkaderposities. En dat lukt. Er werken inmiddels meer vrouwen in de lagere echelons, maar ook in het bestuur en de directie. Met 2 van de 3 vrouwelijke leden in de Raad van Bestuur behoren we zelfs tot de koplopers op dit terrein.

AMSTERDAMS
TAALAKKOORD

De CSU Academy is ons eigen ‘opleidingshuis’. Zo kunnen medewerkers Management Development-trajecten volgen, met aandacht voor onder andere e-learning, coaching en interne workshops om best practices te delen. Dit zorg voor kennis­verbreding en doorstromings­kansen. Zo schaarde CSU zich in 2018 achter het Amsterdams Taalakkoord, met een heldere ambitie: de geletterdheid onder Amsterdammers vergroten. Dit convenant is een samenwerking tussen bedrijven uit de regio Groot-Amsterdam, uitvoeringsorganisaties en de gemeente Amsterdam.

STATUS­HOUDERS, WELKOM IN NEDERLAND

In 2017 hielden we een pilot om statushouders op te leiden. Dit sloeg zo aan dat in 2018 een landelijke uitrol volgde. Hiervoor ondertekenden CSU en Seiso Opleidingen uit Oirschot het convenant Statushouders Inclusief. Seiso biedt de basisvakopleiding tot schoonmaakmedewerker, maar ook trainingen Nederlandse taal en werkcultuur. Tijdens de opleiding lopen de deelnemers stage bij diverse opdrachtgevers van CSU, waarna ze in vaste dienst kunnen treden.

KANSEN VOOR KWETSBARE JONGEREN

Langdurige samenwerkingen, ook daar groeien onze medewerkers door. Bijvoorbeeld met scholen. Of vervoerder RET, met wie we begin 2018 een TOP Academie hebben opgericht. Speciaal voor leerlingen in het speciaal- en praktijkonderwijs in Rotterdam. De TOP Academie leidt hen op voor een baan binnen de facilitaire dienstverlening en biedt extra perspectief op werk.

MIJNCSU: ALLE HR-­PROCESSEN, ÉÉN PLEK

Om goed voor onze opdrachtgevers te zorgen, moeten onze medewerkers óók ontzorgd worden. Daarom werkten we in 2018 hard aan een nieuw personeels­informatiesysteem: MijnCSU. Een handig, volledig digitaal platform, dat onze personeelsprocessen uniformer en efficiënter maakt. Belangrijk, want mensen aannemen en contracten verlengen vormen een groot deel van ons werk.

Sinds 1 januari 2019 werken we met MijnCSU, waarin:

• Alle personeelsinformatie staat – van persoonsgegevens en loonstroken tot contracten.
  • Alle HR-processen gedigitaliseerd zijn. We hoeven gegevens maar één keer in te voeren en bepaalde wijzigingen doen collega’s zelf.
  • Medewerkers hun contract, uren, loonstroken en jaaropgave vinden. Deze online portal bouwden we met leverancier AFAS.
  • Iedereen straks nog veel meer kan zoals online zijn dossier bekijken of een adreswijziging doorvoeren.

VINDEN, BINDEN, BOEIEN

Alleen met de beste mensen garandeert CSU de scherpste kwaliteit. Een flinke uitdaging, omdat de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Dankzij onze recruitment­aanpak konden we in 2018 de vraag prima aan. Voor vervanging in onder andere de zomerperiode hebben we brede campagnes ingezet, zowel intern als extern. Ook ging de nieuwe 'Werken bij CSU-site' live: het startpunt voor data­gedreven vinden, binden en boeien van personeel. De site speelt direct in op wensen van werk­zoekenden, terwijl zij kennismaken met CSU als werkgever.

YOUNG CSU

Voor én door mensen, daar draait het schoonmaakvak om. Daarom maken ‘de beste mensen’ het verschil. Nog nooit telde CSU zoveel verschillende leeftijdsgroepen. Een goede ontwikkeling, want al die generaties hebben een schat aan ervaring. Aan de ene kant stijgt de gemiddelde leeftijd, aan de andere kant verwelkomen we ‘digital natives’. Speciaal voor hen introduceerden we Young CSU: hét netwerk voor young professionals tot 35 jaar, werkzaam als leiding­gevende of staffunctionaris. Dit doen we samen met zusterbedrijf Tzorg.

Met Young CSU:

• stimuleren we onderling contact
  • wisselen we kennis en ervaring uit
  • maken we de dienstverlening elke dag weer een beetje beter