Medewerkers

Trots op Tzorg

Elke dag staan ze voor cliënten klaar. Onze bijna 10.000 thuishulpen en begeleiders, de visitekaartjes van Tzorg. ‘Achter de voordeur’ zijn ze van onschatbare waarde. Want dankzij hen kunnen cliënten écht langer aangenaam thuis wonen. Daarom zorgen we goed voor ze.

Wij zijn trots op ons vak

De thuishulpen en begeleiders van Tzorg zijn trots op hun beroep, 39% is zelfs ‘zeer trots’. Ze gaven een gemiddeld rapportcijfer van 7,2, een dikke voldoende dus. Dit blijkt uit het medewerkers­tevredenheids­onderzoek van eind 2017, waaraan ruim 4.900 collega’s deelnamen. Verbeterpunten hebben we verwerkt in het TzorgNext-verbeter­programma.

Fit & fris blijven

Energiek en met plezier naar je werk gaan, dat vindt Tzorg belangrijk. En als landelijke thuiszorgorganisatie hebben we helemaal een voortrekkersrol. In 2018 introduceerden we het programma 'Fris in je werk', gebaseerd op drie pijlers:

• Vitaliteit & Gezondheid
  • Ontwikkeling & Opleiding
  • Loopbaan & Mobiliteit

Het programma omvat allerlei initiatieven om medewerkers duurzaam inzetbaar te houden. Denk aan budgetcoaching, fysiotherapie en sporten met korting.

Lees meer over Fris in je werk

Van pc naar praktijk

De MeezorgWeek is inmiddels een Tzorg-traditie. Alle kantoor­mede­werkers gingen weer een dag(deel) op pad met een thuishulp of begeleider. Zo ervaren ze zelf hoe belangrijk dit werk voor cliënten is. Als afsluiting van de week werkten de Rijswijkse wet­houder Jorke van der Pol en Tzorg-directeur Marianne de Winter samen een dagdeel als thuishulp.

v.l.n.r. wethouder Jorke van der Pol, thuishulp Tzorg Gladys Mensah, cliënt Tzorg mevrouw Sinjorgo-Vinkestijn, directeur Tzorg Marianne de Winter

v.l.n.r. thuishulp Tzorg Glady Mensah, wethouder gemeente Rijswijk Jorke van der Pol, directeur Tzorg Marianne de Winter

Goed bijpraten

Thuishulpen werken vooral een-op-een met cliënten. Dan is het fijn om regelmatig ervaringen uit te wisselen met collega’s, om even te vragen ‘Zeg, hoe pak jij dit aan?’. Dit gebeurt tijdens onze lokale medewerkersbijeenkomsten. Hier bespreken we ook allerlei andere thema’s, zoals het nieuwe plannings­pakket ONS, dat in 2018 is geïmplementeerd.

Highlights 2018

Altijd blijven leren

Specifiek voor thuishulpen vonden er diverse trainingen plaats om ervoor te zorgen dat zij nog betere dienstverlening kunnen bieden aan de cliënten. Zoals de training Dementievriendelijk.

Trainingen Dementie­vriendelijk

Na de succesvolle online trainingen Dementievriendelijk, waar in totaal al 1098 collega´s aan deelnamen, is er nu ook een klassikale variant. Deze training biedt meer verdieping, terwijl thuis­hulpen ook ervaringen kunnen uitwisselen. Zo kunnen zij dementerende cliënten nog beter helpen om langer zelfstandig te wonen.

Young Tzorg

Voor én door mensen, daar draait de thuiszorg om. Daarom maken ‘de beste mensen’ het verschil. Nog nooit telde Tzorg zoveel verschillende leeftijdsgroepen. Een goede ontwikkeling, want al die generaties hebben een schat aan ervaring. Aan de ene kant stijgt de gemiddelde leeftijd, aan de andere kant verwelkomen we ‘digital natives’. Speciaal voor hen introduceerden we Young Tzorg: hét netwerk voor young professionals tot 35 jaar, werkzaam als leidinggevende of staffunctionaris.

Met Young Tzorg:

• stimuleren we onderling contact;
  • wisselen we kennis en ervaring uit;
  • maken we de dienstverlening elke dag weer een beetje beter.

Kanjers van het Kwartaal

Cliënten kunnen hun thuishulp aandragen als Kanjer van het Kwartaal, een bijzonder compliment. De zorgcoördinator of planner verrast hen plotseling bij de cliënt thuis. Dit leverde mooie, soms ontroerende momenten op. Bovendien besteedt Tzorg sinds 2018 meer aandacht aan mijlpalen, zoals jubilea. Naast het 25- of 40-jarig jubileum vieren we nu ook 12,5 jaar – ook al staat dit niet in de Cao VTT.

Vinden, binden, boeien

Alleen met voldoende ‘handen’ kan Tzorg de allerbeste zorg garanderen. Best een uitdaging, omdat de arbeidsmarkt steeds krapper wordt. Ons landelijk mobiliteitsbureau is daarom dagelijks bezig met het werven van goed personeel. Voor vervanging in onder andere de zomerperiode hebben we brede campagnes ingezet, zowel intern als extern. Ook ging de nieuwe Werken bij Tzorg-site live: het startpunt voor datagedreven vinden, binden en boeien van personeel. De site speelt direct in op wensen van werkzoekenden, terwijl zij kennismaken met Tzorg als werkgever.